Nutritionistul Camelia Olteanu a explicat pentru ziare.com care sunt ingredientele care se gasesc in mod normal in inghetata, dar si la ce numar de calorii sa ne asteptam. Si, ca in cazul majoritatii deserturilor, exista si cel putin o varianta „de casa”, cu mai putine calorii.

Dar iata cand a prins omul gustul inghetatei. Primele marturii despre un precursor al inghetatei le avem de la locuitorii Mesopotamiei, acum 4.000 de ani, care descoperisera varianta de racire a unor alimente.

Grecii au inceput inca din secolul V i.Hr. sa vanda gheata amestecata cu miere si fructe. Chinezii foloseau lapte in inghetata, secret dezvaluit europenilor de celebrul Marco Polo in jurul anului 1295.
Din Italia, prin intermediul Caterinei de Medici, inghetata a fost cunoscuta si de catre francezi.

In secolul XVI, francezii au imbunatatit inghetata, adaugandu-i aroma de ciocolata sau de fructe. In secolul XVIII, inghetata patrunde si pe continentul american. In 1843 este inventat congelatorul, iar in 1903 sunt inventate vafele.
In prezent gasim o abundenta de sortimente de inghetata, de toate culorile, aromele, consistentele, prezentate la cornet, vafa, cupa, cutie, pahar.

Aproape ca este greu sa te decizi ce sortiment sa consumi.
In compozitia inghetatei putem gasi: zahar, sirop de glucoza, dextroza, lapte praf, zer din lapte, grasimi vegetale hidrogenate, emulgatori (lecitina), stabilizatori (guma guar, guma carruba, caragenan), amidon modificat, diverse arome si coloranti.

In functie de sortiment, inghetata mai poate contine: pudra de cacao, bucati de ciocolata, fructe, siropuri, ex. sirop de caramel.
Valoarea energetica pentru 100 g inghetata variaza in functie de compozitie: intre 180Kcal pentru sortimentul cu vanilie si un sirop, cum ar fi cel de caramel, si 240 kcal pentru varianta cu bucatele de ciocolata.
Se poate insa alege si o varianta mai putin calorica, inghetata tip sorbet, care nu contine lapte si grasimi si care furnizeaza circa 130 kcal/100 produs. Bineinteles ca si varianata industriala de sorbet, oferita in supemarketuri si magazinele stradale, contine tot zahar, sirop de glucoza-fructoza, dextroza, stabilizatori, arome, etc.

Daca ne referim la inghetatele pe bat, invelite in ciocolata cu samburi grasi, ca de exemplu migdale, puterea calorica poate depasi 300 kcal/ 100 g produs.
In consecinta, oricat de atragator ar putea sa ni se para acest produs, va trebui sa il consumam cu prudenta daca nu vrem sa ne ingrasam. De asemenea, va fi evitat de persoanele care au intoleranta la lactoza, la proteinele din laptele de vaca sau alergie la alune.
Pentru persoanele cu diabet, exista sortimente de inghetata fara zahar, dar atentie, continutul de grasime este mai mare si puterea calorica este crescuta.

Inghetata preparata in casa este de preferat deoarece putem folosi fructe proaspete sau suc de fructe, smantana, lapte, oua, esenta de vanilie, ciocolata amaruie etc.
O varianta de inghetata dietetica ar putea fi facuta din iaurt cu coaja rasa de lamaie, zeama de lamaie si indulcitor natural din stevie. Nu este chiar asa de gustoasa ca o inghetata clasica, dar este sanatoasa, racoritoare si nu ingrasa.