Daca ai deja diabet si tii regim, exista multe reguli si restrictii pe care e bine sa le stii. Vrei un exemplu? Noi toti credem ca fructele si legumele proaspete sunt sanatoase si sigure pentru consum, dar daca ai diabet, anumite fructe sunt mai bune in cazul tau decat altele.

Mai jos ai o lista cu acele fructe despre care medicii nutritionisti spun ca sunt cele mai “rele” pentru persoanele cu diabet. Asa ca de acum inainte, nu vei mai privi banala salata de fructe cu aceeasi ochi:

Curmalele
Potrivit specialistilor americani, curmalele uscate au o incarcatura glicemica egala cu 42, asa ca pentru aceste fructe extrem de dulci, cum sunt curmalele si stafidele, control portiilor este crucial. In general, oamenii cu diabet zaharat ar trebui sa aleaga portii de fructe care nu depasesc 15 grame de carbohidrati.

Stafidele negre
Micutele stafide au o incarcatura glicemica egala cu 28. Specialistii spun ca, deoarece au zaharuri naturale concentrate in ele si un continut scazut de apa, stafidele si curmalele sunt mult mai bogate in zahar, calorii si carbohidrati comparativ cu majoritatea fructelor, in special cand e vorba de soiurile de fructe mai zemoase. Comparativ cu continutul de apa de doar 15-20% al stafidelor si curmalelor, fructele proaspete de padure si pepenele rosu au intre 85 si 90% apa.

Stafidele din struguri albi, fara samburi
Si acest tip de stafide are o incarcatura glicemica mare, de 25. Soiul de struguri din care se obtin se numeste sultanina alba sau sultana. Aceste stafide sunt struguri uscati care sunt galbeni la culoare. Dar nu sunt vreun standard de stafide sanatoase, care sa fie recomandate persoanelor cu diabet.

Specialistii spun ca stafidele, indiferent de culoarea lor, tocmai pentru ca sunt foarte mici, te pot “pacali” sa mananci mai multe decat ar exista intr-o portie simpla. Chiar daca nu au un impact asupra glicemiei tale la fel ca alte surse de carbohidrati, aceste stafide aurii trebuie evitate daca ai diabet. Citeste eticheta daca iti cumperi o astfeld e gustare si fii atent(a) la dimensiunea portiei tale.

Bananele
Un alt factor, pe langa incarcatura glicemica, pe care trebuie sa il iei in considerare atunci cand esti la raionul de fructe? Cantitatea de carbohidrati dintr-un anumit fruct. Atat cantitatea, cat si tipul de carbohidrati dintr-un aliment iti pot afecta glicemia. Iar potrivit Asociatiei Americane de Diabet, cantitatea totala de carbohidrati dintr-un aliment actioneaza adeseori ca un puternic indicator al raspunsului glucozei din sange, comparativ cu incarcatura glicemica a acelui aliment.

Specialistii ne reamintesc ca existe fructe cu un continut mare de carbohidrati pe care diabeticii ar trebui sa le evite. In topul listei se afla bananele. 200 g de felii de banane contine 30 de grame de carbohidrati, asa ca daca ai diabet zaharat, evita pe cat posibil aceste fructe.

Mango
165 de grame de mango taiat bucati contine 22 de grame de carbohidrati. Specialistii spun ca atunci cand mananci fructe precum mango, trebuie sa fii foarte atent la cantitatea pe care o consumi.

O portie mare de mango sau de orice alt fruct va creste glicemia mai mult decat ar face-o o portie mica. In plus, fructoza reprezinta aproape 30% din zaharul din mango. Si din moment ce fructoza este metabolizata de ficatul tau, prea multa fructoza iti poate creste si nivelul trigliceridelor.

Ananas
Potrivit specialistilor, 1 cana de ananas taiat bucati contine 19 grame de carbohidrati. Desi ananasul poate fi un aliment hranitor, deoarece ii ofera organismului cantitati suficiente de vitamina C, tiamina si mangan, persoanele cu diabet ar face bine sa limiteze consumul de ananas, din cauza ca are un continut mare de carbohidrati si pentru ca are un indice glicemic mare.

Pont: Evita smoothie-urile si sucurile sau fresh-uri din fructe, pentru ca au un continut mare de zaharuri naturale si pentru ca au mai putine fibre decat fructele intregi.